ΕΡΩΤΗΣΗ Προς: τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και θρησκευμάτων Θέμα: Κινδυνεύουν τα Σχολεία Β΄ Ευκαιρίας

Τα Σχολεία Β΄ Ευκαιρίας (ΣΔΕ), θεσμός διαδεδομένος σε ολόκληρη την Ευρώπη, επιτελούν μέγιστο κοινωνικό έργο, δίνοντας την ευκαιρία σε ανθρώπους άνω των 18 ετών, που για λόγους οικονομικούς αλλά και εκπαιδευτικούς, δεν ολοκλήρωσαν την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Απευθύνονται σε ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες (άνεργοι, γυναίκες, Ρομά, Μουσουλμάνοι, κρατούμενοι, απεξαρτημένοι ή τρόφιμοι σωφρονιστικών καταστημάτων. Για την τελευταία ομάδα, τρία (3) ΣΔΕ λειτουργούν μέσα σε φυλακές ενηλίκων ή ανηλίκων, προσφέροντας μια ποιότητα ζωής και τη δυνατότητα ενός άλλου μέλλοντος στους φυλακισμένους). Στα ΣΔΕ μπορούν να παρακολουθήσουν δύο χρόνια ενός ευέλικτου, εξαιρετικά ενδιαφέροντος εναλλακτικού προγράμματος εκπαίδευσης, που του προσφέρει πραγματική παιδεία και την απόκτηση απολυτηρίου γυμνασίου. Για την επίτευξη των σκοπών τους, απαιτείται οι εκπαιδευτικοί που αποσπώνται σ’ αυτά να είναι όχι μόνο αυξημένων προσόντων (μεταπτυχιακοί τίτλοι, ξένες γλώσσες κτλ) αλλά και να έχουν μια ειδική κατάρτιση και εμπειρία στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων. Γι’ αυτό όλοι ανεξαιρέτως παρακολουθούν στην αρχή της απόσπασής τους αλλά και κατά την διάρκειά της ειδικές επιμορφώσεις.

Φέτος, και παρά την εξαγγελία για αύξηση του αριθμού των ΣΔΕ και τη δημιουργία παραρτημάτων (από 48 τα ΣΔΕ γίνονται 70), το ΥΠΕΠΘ, με σχετικά άρθρα του νόμου για το προσωπικό του Υπουργείου, μειώνει δραματικά το ποσοστό των μονίμων αποσπασμένων εκπαιδευτικών στα Σχολεία Β΄ Ευκαιρίας, στελεχώνοντάς τα πλέον με ωρομισθίους, οι οποίοι εκ των πραγμάτων δεν έχουν την απαραίτητη εμπειρία και κατάρτιση, ενώ η εργασιακή αβεβαιότητα και το μη μόνιμο της θέσης δεν τους επιτρέπει να ενημερωθούν και να αποκτήσουν την πρέπουσα πείρα. Για παράδειγμα, το ΣΔΕ των Φυλακών Διαβατών έχει ανάγκη από 12 εκπαιδευτικούς και αυτή τη στιγμή βρίσκονται στην υπηρεσία τους μόνον 5, ενώ 4 εκπαιδευτικών οι αποσπάσεις δεν ανανεώθηκαν, χωρίς να τους κοινοποιηθούν οι λόγοι γι’ αυτό, όπως ορίζει ο νέος κανονισμός του ΙΔΕΚΕ. Συμπτωματικά (;) πολλοί από όσους πανελλαδικά δεν είδαν να ανανεώνονται οι αποσπάσεις τους, παρά τις άριστες εκθέσεις που πήραν για τη δουλειά τους (με κριτήρια αξιολόγησης που όρισε ο ίδιος ο φορέας), είχαν ηγηθεί διαμαρτυριών.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο επέβαλε αλλαγές στη δομή και φιλοσοφία του προγράμματος. Ως παράδειγμα αναφέρονται δύο θέματα:

α. μετατροπή του ευέλικτου ατομικού προγράμματος σε ένα ανελαστικό πρόγραμμα 105 ωρών διδασκαλίας ανά μάθημα με αποτέλεσμα να περιορίζονται πολύ ή και να αποκλείονται εντελώς οι εκδηλώσεις κοινωνικοποίησης και απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων, όπως διαθεματικές διδασκαλίες, σχέδια δράσης, επισκέψεις και εκδηλώσεις,

β. συρρίκνωση της ευέλικτης ζώνης των εργαστηρίων και των σχεδίων δράσης σε ένα μόνο τρίωρο, με τη συμμετοχή ενός μόνο εκπαιδευτή ανά μάθημα, κάτι που αυξάνει τον αριθμό των μετεχόντων σε εργαστήρια και ομάδες δράσης, περιορίζει την εκπαιδευτική σχέση και μεταφέρει και στις δυο περιπτώσεις το μοντέλο του συμβατικού σχολείου, που είναι αναποτελεσματικό σε ενήλικες.

Τέλος, μεγάλο πρόβλημα αποτελεί η συρρίκνωση και υποβάθμιση των συμβουλευτικών υπηρεσιών των ΣΔΕ, παρόλο που είναι τόσο σημαντικές για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες των εκπαιδευομένων αλλά και εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

α. Θα αντιμετωπίσει επιτέλους το ΥΠΕΠΘ το θέμα της εκπαίδευσης ενηλίκων στελεχώνοντας τα ΣΔΕ με μόνιμο καλά καταρτισμένο στο αντικείμενό του εκπαιδευτικό προσωπικό;

β. Θα διασφαλιστεί η επιλογή του προσωπικού με σαφώς προσδιορισμένα κριτήρια και η συνέχιση της θητείας επιτυχημένων στελεχών των ΣΔΕ που έφυγαν από το χώρο, χωρίς να τους κοινοποιηθούν οι λόγοι γι’ αυτό, όπως ορίζει ο νέος κανονισμός του ΙΔΕΚΕ, και για αδιαφανείς λόγους, μη έχοντες σχέση με την προσφορά τους;

γ. Πώς σκέφτεται να αντιμετωπίσει το θέμα της χρηματοδότησης των ΣΔΕ εφόσον είναι γνωστό πως τελειώνουν οι κοινοτικοί πόροι χρηματοδότησής τους;

Και

δ. Πώς προτίθεται να λύσει το πρόβλημα των συρρικνούμενων συμβουλευτικών υπηρεσιών, περισσότερο απαραίτητων στα ΣΔΕ, λόγω των ειδικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κατά περίπτωση οι εκπαιδευόμενοι, από οποιαδήποτε άλλη βαθμίδα της εκπαίδευσης;

Ο ερωτών βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης

Advertisements

~ από perikliskorovesis στο Σεπτεμβρίου 30, 2008.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: