ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ • ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ και • ΠΕΧΩΔΕ Θέμα: Ανεπαρκή τα μέτρα για το ποδήλατο.

Ζωτικά περιβαλλοντολογικά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Ο περιορισμός της χρήσης του αυτοκινήτου στις αστικές και περιαστικές μετακινήσεις και η πρόκριση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης προς τόπους εργασίας ή αναψυχής, αποτελεί έναν ουσιαστικό τρόπο μείωσης της ρύπανσης και ελάφρυνσης του κυκλοφοριακού.

Πρωτεύουσες και μεγάλες πόλεις της Ευρώπης οδηγούνται σε ολοένα και μεγαλύτερη ενίσχυση της χρήσης ποδηλάτων και στη δημιουργία πυκνού δικτύου ειδικών ποδηλατοδρόμων ώστε οι ποδηλάτες να κινούνται με άνεση και ασφάλεια, και για τους ίδιους αλλά και για τα άλλα οχήματα με τα οποία κινούνται από κοινού στις διάφορες οδικές αρτηρίες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η Ολλανδία καλύπτει με το ποδήλατο το 25,6% του συνόλου των μετακινήσεων στα μεγάλα αστικά κέντρα, το ποσοστό μάλιστα φτάνει στο 43,6% όταν πρόκειται για μικρές διαδρομές, έως 2,5 χμ. Οι ποδηλάτες ταξιδεύουν κατά μήκος των εθνικών οδών δίπλα στα αυτοκίνητα, στον δικό τους χώρο. Στο Παρίσι έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια 33 χμ. αποκλειστικής διαδρομής, ενώ σε 314 χμ. δρόμων τα ποδήλατα «συμβιώνουν» με τα άλλα μέσα. Μέχρι το 2010 έχει εξαγγελθεί η κατασκευή άλλων 300 χμ. ποδηλατόδρομων. Το Στρασβούργο διαθέτει 77 χμ. αποκλειστικής διαδρομής και φιλοδοξεί εντός των επομένων ετών να καλύψει με το ποδήλατο το 25% του συνόλου των μετακινήσεων. Επίσης στο Παρίσι, τη Λυών και σε πολλές άλλες γαλλικές πόλεις εφαρμόζεται ένα σύστημα με ενοικιαζόμενα (αλλού υπάρχουν και δωρεάν δημοτικά) ποδήλατα που προσφέρουν φτηνή και υγιεινή μετακίνηση, αποδεικνύοντας ότι το ποδήλατο ανήκει στους πιο μοντέρνους εξοπλισμούς της πόλης του 21ου αιώνα. Στην Iσπανία είναι το δεύτερο μέσο κυκλοφορίας μετά το αυτοκίνητο. Η Bαρκελώνη, η Σεβίλλη, το Mπιλμπάο, η Bαλένθια διαθέτουν πολλά χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων κατά μήκος των κεντρικών τους δρόμων, ενώ στις περιοχές που δεν μπορούν να έχουν ποδηλατοδρόμους λόγω στενότητας των δρόμων, όπως η Μαδρίτη, ο ποδηλάτης έχει ίσα δικαιώματα στον δρόμο με τον οδηγό αυτοκινήτου ή μηχανής.

Η Eλλάδα, ωστόσο, επιμένει να ταυτίζει το ποδήλατο με μια διασκέδαση που περιορίζεται στα πάρκα και στην εξοχή, όπως δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων. Το συνολικό ποσοστό μετακινήσεων με ποδήλατο στην Αθήνα δεν ξεπερνά το 4%, σε άλλες μεγάλες πόλεις κυμαίνεται λίγο πάνω ή λίγο κάτω από το ποσοστό αυτό. Κι όμως η πρωτεύουσα είναι ιδανική λόγω του σχεδόν επίπεδου αναγλύφου τους για τη χρήση ποδηλάτου. Όταν σε ώρες αιχμής, στους στενούς δρόμους του κέντρου της Αθήνας ή στις στενές κεντρικές αρτηρίες των γειτονιών με τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα εκατέρωθεν, το αυτοκίνητο κινείται με μέση ωριαία ταχύτητα 5-10 χμ., το ποδήλατο μπορεί να κινηθεί με 20-25 χμ. την ώρα. Την ίδια στιγμή θα είχαμε σε μεγάλο βαθμό περιορισμό των ατμοσφαιρικών ρύπων αλλά και μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων, όπως συνέβη στη Μ. Βρετάνια, όπου η ενίσχυση της ποδηλασίας τα τελευταία χρόνια είχε ως αποτέλεσμα μείωση κατά 1,3 εκατομμύρια τόνους ετήσιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (ποσό ίσο με τον CO2 που εκπέμπουν 300 χιλιάδες αυτοκίνητα).

Πολύ πρόσφατα ο υπουργός Μεταφορών κ. Κ. Χατζηδάκης εξήγγειλε μια σειρά, αποσπασματικών πάντως, μέτρων για την ενίσχυση της ποδηλατοκίνησης στην Αθήνα, για την πραγματοποίηση των οποίων είχε τη σύμφωνη γνώμη του δημάρχου Αθηναίων, κ. Κακλαμάνη. Ανάμεσά τους πρωτεύουσα σημασία έχει η χάραξη δύο διαδρομών συνολικού μήκους περί τα 22 χμ. για το ποδήλατο αλλά και η μεταφορά στην ελληνική αστική πραγματικότητα του προγράμματος ενοικίασης ποδηλάτων κατά τα γαλλικά πρότυπα. Ωστόσο στις υπουργικές εξαγγελίες δεν καθορίζεται η ακριβής ημερομηνία περάτωσης των έργων (αντιθέτως καθορίζεται το κόστος), δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα του προγράμματος ενοικίασης, οι ποδηλατόδρομοι δεν διασχίζουν το κέντρο που είναι ιδιαίτερα φορτισμένο σε κίνηση και ρύπους, ενώ το ποδήλατο εξακολουθεί να είναι εξοβελισμένο από το μετρό. Αντιθέτως το άλλο εμπλεκόμενο στο ζήτημα Υπουργείο, ΠΕΧΩΔΕ, τηρεί σιγήν ιχθύος για το θέμα, θεωρώντας προφανώς ότι το ποδήλατο δεν σχετίζεται με την προσπάθεια για καθαρότερο περιβάλλον στην πόλη

Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί

1. Τα προεξαγγελθέντα μέτρα εντάσσονται σε ένα συνολικότερο σχέδιο για την στήριξη της χρήσης ποδηλάτου; Κι αν ναι, ποιο είναι αυτό και ποιο το ακριβές χρονοδιάγραμμα εκτέλεσής του; Σε ποιες επιστημονικές μελέτες και προτάσεις βασίζεται;

2. Είναι μέσα στις προθέσεις τους να συμπεριλάβουν και το κέντρο της Αθήνας στην κυκλοφορία ποδηλάτων και να περιοριστεί έτσι η πολυδάπανη, ενεργοβόρα και περιβαλλοντοκτόνα χρήση Ι.Χ.;

3. Πώς θα βοηθήσει τους πολίτες και ιδίως τη νέα γενιά να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη αλλαγής στην νοοτροπία των μετακινήσεων και να κάνει θελκτικό το ποδήλατο ώστε να το βάλουν στην καθημερινή ζωή τους; Υπάρχει πρόβλεψη για σχετικές καμπάνιες και εκπαιδευτικά προγράμματα;

4. Θα επεκταθεί η δυνατότητα μεταφοράς ποδηλάτων εντός των συρμών του ΜΕΤΡΟ και του ΗΣΑΠ, πέραν των ωρών του Σαββατοκύριακου κατά τις οποίες ήδη ισχύει, ώστε να καλυφθούν οι χρήστες ποδηλάτου που το χρησιμοποιούν και στις καθημερινές μετακινήσεις τους;

Ο ερωτών βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης

Advertisements

~ από perikliskorovesis στο Σεπτεμβρίου 30, 2008.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: