Σωρεία παρανομιών εκ μέρους της ΕΡΤ και των τηλεοπτικών σταθμών

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υφυπουργό Εσωτερικών


Οι εταιρείες τηλεοπτικών σταθμών (ΕΡΤ, ιδιωτικές, κ.λπ.) υποχρεώνονται από το νόμο 1866/89 ( άρθρο 7, παρ.1) να διαθέτουν το 1,5% των ετησίων ακαθαρίστων εσόδων τους, μετά την αφαίρεση των φόρων, για την παραγωγή ή συμπαραγωγή κινηματογραφικών ταινιών. Παρά τη ρητή αυτή πρόβλεψη του νομοθέτη και μολονότι με το  Π.Δ. 285/1993 συνεστήθη στο Υπουργείο Πολιτισμού Επιτροπή Ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του προαναφερθέντος άρθρου του νόμου, είκοσι χρόνια μετά τη ψήφισή του, ο νόμος δεν έχει εφαρμοσθεί, παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες  του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ) αλλά και όλων των Σωματείων της οπτικοακουστικής κοινότητας .

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τα ιδιωτικά κανάλια ουδέποτε έχουν τηρήσει τις υποχρεώσεις τους και, παρά τις κυρώσεις της ισχύουσας νομοθεσίας, η πολιτεία εξακολουθεί να αδιαφορεί και να τα αδειοδοτεί. Όσον αφορά την ΕΡΤ επενδύει στην παραγωγή ταινιών μόνον το 20% του ποσού που οφείλει να  διαθέτει ενώ για έναν ολόκληρο χρόνο και μέχρι προσφάτως είχε καταργήσει την σχετική γνωμοδοτική της επιτροπή θέτοντας έτσι, στην πράξη, ανεφάρμοστο τον Νόμο.

Οι παρανομίες όμως εκ μέρους της Πολιτείας και ειδικότερα εκ μέρους της ΕΡΤ δεν σταματούν εδώ. Η ΕΡΤ εξοφλεί τα τιμολόγια που αφορούν στην παραγωγή ή συμπαραγωγή κινηματογραφικών μετά από 14 μήνες, παρά την έγγραφη δέσμευσή της για εξόφληση των τιμολογίων τρεις μήνες μετά την έκδοσή τους. Παρανομώντας επίσης, εξοφλεί 14 μήνες μετά και τον αναλογούντα ΦΠΑ. Αποτέλεσμα της παράνομης και καταχρηστικής τακτικής της, είναι η οικονομική εξόντωση των ανεξάρτητων παραγωγών, οι οποίοι αναγκαζόμενοι να καταφεύγουν σε δανεισμό αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις χρηματοοικονομικές τους υποχρεώσεις. Επιπρόσθετα, η ΕΡΤ δεν αγοράζει και ούτε προβάλει ελληνικές ταινίες στο πρόγραμμά της. Η πρακτική αυτή αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της καταστατικής συνθήκης ίδρυσης της ΕΡΤ για την ποσόστωση του τηλεοπτικού της προγράμματος, σύμφωνα με τον Δημόσιο χαρακτήρα της, ο οποίος προκύπτει από την χρηματοδότησή της μέσω του ανταποδοτικού τέλους, με άλλα λόγια αντίκειται πλήρως στο πνεύμα και την ουσία του ρόλου της κρατικής τηλεόρασης κατά τον καταστατικό της σκοπό, όπως αυτά οριοθετούνται με βάση τις ευρωπαϊκές οδηγίες και την ελληνική νομοθεσία (Π.Δ 100/2000, άρθρα 4,5,6,7 και 9 της Οδηγίας 89/552/ΕΟΚ όπως τροποποιήθηκε από την Οδηγία 97/36/ΕΚ).

Φυσικά, υπό την ανοχή των αρμόδιων κρατικών οργάνων, οι προαναφερόμενες διατάξεις ευρωπαϊκών οδηγιών και  ελληνικής νομοθεσίας περί ποσόστωσης μετάδοσης τηλεοπτικών προγραμμάτων παραγομένων από ανεξάρτητους παραγωγούς οπτικοακουστικών έργων, δεν εφαρμόζονται και από τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια τα οποία επίσης ούτε ελέγχονται και ούτε υφίστανται κυρώσεις.

Επιπλέον δείγμα της «κράτους εν κράτει» συμπεριφοράς των τηλεοπτικών σταθμών αποτελεί και το γεγονός ότι κανένας τους, δημόσιος ή ιδιωτικός, πάντα με την ανοχή των δικομματικών Κυβερνήσεων,  δεν αναγνωρίζει τους παραγωγούς ως τέτοιους, δηλ. φορείς τους συγγενικού δικαιώματος, παρά το γεγονός ότι έχουν την πρωτοβουλία και οικονομική ευθύνη της παραγωγής και συνάπτουν συμβάσεις όπως ο νόμος ορίζει με όλους τους καλλιτεχνικούς και τεχνικούς συντελεστές δικαιούχους πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί τούς  μετονομάζουν  «εκτελεστές παραγωγούς» και έτσι, επικαλούμενοι το άρθρο 18 του Ν. 2121/1993, σφετερίζονται με την κοινή και εναρμονισμένη πρακτική τους, τύπου καρτέλ, τα νόμιμα συγγενικά δικαιώματα των πραγματικών παραγωγών καρπούμενοι οι ίδιοι τα οφέλη του νόμου.

Με βάση τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υφυπουργός

  1. 1. Προτίθεται να εφαρμόσει άμεσα τον νόμο 1866/89 (άρθρο 7, παρ.1) προκειμένου να χρηματοδοτηθεί επιτέλους όπως του αξίζει ο ελληνικός κινηματογράφος και να αποκτήσει έναν άλλο ρόλο από αυτόν του κομπάρσου στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη αγορά πολιτισμικών αγαθών;
  1. 2. Προτίθεται, ως πολιτικός προϊστάμενος της, να ζητήσει από την διοίκηση της ΕΡΤ τη διαμόρφωση διαφορετικής πολιτικής όσον αφορά την εξόφληση τιμολογίων απέναντι στους συνεργαζόμενους με αυτήν παραγωγούς, ώστε να μην συμβαίνουν οι απαράδεκτες και παράνομες χρονικές καθυστερήσεις των 14 μηνών που ισχύουν στην πράξη σήμερα;
  1. 3. Προτίθεται να ζητήσει από την διοίκηση της ΕΡΤ, ως πολιτικός προϊστάμενος της, να διαμορφώσει διαφορετική πολιτική όσον αφορά την αγορά και προβολή ελληνικών ταινιών στο πρόγραμμα της, ώστε αυτή να ανταποκριθεί στον καταστατικό της σκοπό, όπως αυτός οριοθετείται με βάση τις ευρωπαϊκές οδηγίες και την ελληνική νομοθεσία (Π.Δ 100/2000, άρθρα 4,5,6,7 και 9 της Οδηγίας 89/552/ΕΟΚ όπως τροποποιήθηκε από την Οδηγία 97/36/ΕΚ).
  2. 4. Προτίθεται να ζητήσει από τις διοικήσεις των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών να εναρμονιστούν με τις προαναφερόμενες διατάξεις ευρωπαϊκών οδηγιών και  ελληνικής νομοθεσίας περί ποσόστωσης μετάδοσης τηλεοπτικών προγραμμάτων και, σε διαφορετική περίπτωση, θα εφαρμόσει επιτέλους τις κατά το νόμο κυρώσεις;
  3. 5. Προτίθεται να νομοθετήσει κατάλληλα ώστε οι πραγματικοί παραγωγοί και οι λοιποί συντελεστές Οπτικοακουστικών Έργων να απολαμβάνουν τα οφέλη που απορρέουν από τα συγγενικά δικαιώματα τους, όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό, για να πάψει έτσι η καταλήστεψη των δικαιωμάτων αυτών από τους τηλεοπτικούς σταθμούς;

Advertisements

~ από perikliskorovesis στο Ιουλίου 1, 2009.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: